Tornion kaupungin perusopetuksen poissaoloihin puuttumisen malli

Tornion kaupungin perusopetuksen poissaoloihin puuttumisen malli

 

Yleistä

Tämä käsikirja on poissaoloihin puuttumisen malli Tornion perusopetuksessa. Tarkoituksena on saada yhtenäinen käytäntö poissaoloihin puuttumiseen kaikissa perusopetuksen kouluissa.

Poissaoloihin liittyy usein monia haasteita:

- lyhyellä aikavälillä mm. heikompi koulusuoriutuminen, kaveri- ja perhesuhdehaasteet, itsetunnon haasteet

- pidemmällä aikavälillä mm. opintojen ulkopuolille jääminen tai niiden keskeytyminen, ahdistus tai masennusoireita sekä iänmukaisen kehityksen vaarantuminen lapsen eristäytyessä normaalista arjesta ja vertaissuhteista

Koulun aikuisten tehtävänä on tukea tasapuolisesti jokaista oppilasta tämän kasvussa ja kehityksessä kohti hyvää aikuisuutta. Paljon koulusta poissaoleva lapsi tarvitsee koko kouluyhteisön tukea!

Tärkeää poissaolojen seurannassa ja niihin puuttumisessa:

1. Systemaattinen ja jatkuva poissaolojen seuraaminen.

2. Perusteellinen kartoitus poissaolojen syistä ja oppilaan kokonaistilanteesta.

3. Sujuva monialainen yhteistyö eri toimijoiden välillä.

Tavoitteena on puuttua poissaoloihin välittömästi. Opetusryhmistä on ensisijaisesti vastuussa luokanopettaja/luokanvalvoja. Kokonaisvastuu poissaoloihin puuttumisessa on koulun johtajaopettajalla/rehtorilla.

Kouluilla on käytössään Wilma, johon opettajat merkitsevät oppilaiden poissaolot, muut huomiot sekä kotitehtäviä ja koenumerot. Huoltajan tehtävänä on lukea Wilmaa säännöllisesti.

Oppilaan sairastumisesta johtuvasta poissaolosta huoltaja on velvollinen ilmoittamaan mahdollisimman pian omalle luokanopettajalle/luokanvalvojalle. Wilman kautta oppilas/huoltaja voi selvittää poissaoloajan läksyt ja valmistautua tekemään rästiin jääneet tehtävät.

Muihin poissaoloihin oppilaan huoltajan tulee pyytää lupa, joka tehdään kirjallisesti. Hakemus oppilaan vapauttamisesta koulutyöstä löytyy kouluilta tai sähköisenä Wilmasta.

Kirjallinen hakemus 1-3 päiväksi toimitetaan luokanopettajalle/luokanvalvojalle ja kolme päivää pidempiin poissaoloihin koulun johtajalle/rehtorille.

Oppitunneista vapautusta saaneen oppilaan velvollisuus on suorittaa tehtävät itsenäisesti.

Jos poissaolojen syy ei selviä tai huoltajat eivät anna omatoimisesti selvitystä poissaolojen syystä mahdollisimman pian, luokanopettaja/luokanvalvoja ottaa yhteyttä huoltajiin asian selvittämiseksi.

 

Poissaoloihin puuttuminen perusopetuksessa

Opetuksen järjestäjän tulee seurata perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja ja ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle tai muulle

lailliselle edustajalle. (30.12.2020/1216 Pol 26§)

Lo/lv seuraa poissaoloja päivittäin

 

Ennaltaehkäisevä toiminta

Sujuva yhteistyö kodin ja koulun välillä.

Yhteisöllinen oppilashuoltotyö.

Hyvinvoinnin vuosikello (tulossa Intraan)

Koulujen kiusaamisen vastaiset toimintamallit.

Koulujen omat oppilashuoltosuunnitelmat Lo/lv seuraa poissaoloja päivittäin

 

Huoli puheeksi

Poissaoloista herää huoli kotona/koulussa

Luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee asiasta oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin ja sopii tarvittaessa yhteydenotosta koulun, kuraattorin ja/tai terveydenhoitajan kanssa

Kuraattorin ja terveydenhoitajan konsultointi mahdollisimman matalalla kynnyksellä

Opettajalla on lain mukainen velvoite puuttua poissaoloihin, mikäli huoli herää.

Lo/lv seuraa poissaoloja päivittäin

 

Yli 30h

Tuntimäärään lasketaan myös huoltajien hyväksymät poissaolot, mutta ei anottuja lomia.

Jos poissaolot lo/lv selvittelyjen jälkeen vielä jatkuvat, opettaja kutsuu koolle yksilökohtaisen oppilashuoltopalaverin (monialainen asiantuntijaryhmä).

Sovitaan koulun tukitoimista ja seurannasta yhdessä.

Tarvittaessa koulun ulkopuolisten tahojen konsultaatiot.

Luokanopettaja/luokanvalvoja seuraa tarkoin tilanteen kehittymistä ja informoi muita toimijoita.

Lo/lv seuraa poissaoloja päivittäin

 

Mikäli poissaolot jatkuvat,

kutsutaan tarpeen mukaan yhteistyöhön koulun ulkopuolisia toimijoita (perheneuvola, lasten- ja nuorten psykiatria, lastensuojelu, etsivä nuorisotyö, koulupsykologi) ja pohditaan yhdessä tukikeinoja oppilaan tilanteeseen.

Perusteellinen kartoitus kuraattorin tai terveydenhoitajan kanssa poissaolojen syistä ja kokonaistilanteesta. Kartoituksen apuna voi käyttää esim. alla olevia koulupoissaolokyselyjä. * SRAS-R

*koulu.toimintakykyarvio.fi

* koulupoissaolojen oireet ja syyt (ISAP)

Sovitaan seurantapalaveri ja sovitaan vastuuhenkiö oppilaan asioissa.

Harkitaan sosiaalihuoltolain mukaista yhteydenottoa.

Lo/lv seuraa poissaoloja päivittäin!

 

Poissaoloja edelleen runsaasti

Tehdään sosiaalihuoltolainmukainen yhteydenotto tai tarvittaessa lastensuojeluilmoitus.

Koulu on tässä vaiheessa selvittänyt poissaolojen syitä omalta osaltaan ja käyttänyt koulun tukitoimia monipuolisesti.

Tilannetta seurataan jatkuvasti!