Tiedote Raumon alueen rakennustöistä 05/2023-12/2024 väliselle ajalle

Torniossa Raumon koulun läheisyydessä tehdään keväästä 2023 alkaen rakennustöitä Raumonjoen ratasillalla sekä Yli-Raumolla Faarisentiellä. Myös Laurilan ja Haaparannan välisen rataosan sähköistykseen liittyvät työt käynnistyvät keväällä Keminmaan suunnasta, josta ne etenevät kohti Torniota. Työt Raumonjoen ratasillalla ja Yli-Raumolla kestävät syksyyn 2023 asti. Radan sähköistämistöitä tehdään vuoden 2024 loppuun saakka.

Tiedote koululaisille ja heidän vanhemmilleen 4.5.2023

Torniossa Raumon koulun läheisyydessä tehdään keväästä 2023 alkaen rakennustöitä Raumonjoen ratasillalla sekä Yli-Raumolla Faarisentiellä. Myös Laurilan ja Haaparannan välisen rataosan sähköistykseen liittyvät työt käynnistyvät keväällä Keminmaan suunnasta, josta ne etenevät kohti Torniota. Työt Raumonjoen ratasillalla ja Yli-Raumolla kestävät syksyyn 2023 asti. Radan sähköistämistöitä tehdään vuoden 2024 loppuun saakka.

Väyläviraston Laurila−Tornio−Haaparanta-radan sähköistämishankkeessa rautatie Keminmaan Laurilasta Haaparannalle saakka sähköistetään. Sähköistämisessä rataa muokataan siten, että myös nykyaikaisen sähköjunan on mahdollista kulkea sitä pitkin. Sähköistyksen yhteydessä tehdään myös muita rakennustöitä, jotka näkyvät Raumon koulun ympäristössä. Rakennustöitä Yli-Raumolla Faarisentiellä ja Raumonjoen ratasillalla Raumon koulun läheisyydessä sijaitsevalla Raumonjoen ratasillalla on aloitettu ratasillan avartamistyöt. Ratasillan avartamisella sillan yläpuolelle tehdään lisää tilaa, jotta nykyaikainen sähköjuna mahtuu kulkemaan siltaa pitkin ja sähköjunan kulun mahdollistavat ratajohtorakenteet mahtuvat sillalle. Työt Raumonjoen ratasillalla kestävät syksyyn 2023 saakka.

Yli-Raumolla Åkerin, Faarisen ja Mäenalaisen tasoristeykset poistetaan syksyyn mennessä ja tilalle tulee Faarisentielle rakennettava uusi rautatien alittava alikulkusilta. Kulkeminen on jatkossa turvallisempaa, kun rautatietä ei tarvitse enää ylittää, vaan sen toiselle puolelle pääsee alikulkusiltaa pitkin. Rakennustyöt aloitetaan toukokuussa ja paikalle tehdään ensin radan läheisyydessä kulkeva uusi korvaava tieyhteys. Korvaavan tieyhteyden valmistuttua aloitetaan kesän aikana alikulkusillan rakentaminen, jolloin kulku Faarisentien tasoristeyksen kautta ei ole enää käytössä.

Urakoitsija GRK Suomi Oy tiedottaa tasoristeysten suluista ja käytössä olevista tieyhteyksistä myös paikalle tulevilla kylteillä. Lisäksi urakoitsija tiedottaa urakasta erikseen lähialueen asukkaita ja koulua.

Uusi alikulkusilta otetaan käyttöön syksyllä 2023. Työmaa-alueen läheisyydessä liikkuessa on huomioitava turvallisuus Rakennustöiden ollessa käynnissä Raumon koulun läheisyydessä on muistettava kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen. Töiden aikana raskas liikenne alueella lisääntyy ja isoja ajoneuvoja kohdatessa on syytä olla erityisen varovainen. Kuskin on vaikea havaita ratin takaa henkilöitä, jotka ovat suoraan suuren ajoneuvon edessä, takana sekä vasemmassa ja oikeassa kulmassa. Työmaa-alueilla ja rautatiealueella ei saa liikkua ilman lupaa ja asianmukaisia suojavarusteita. Työmaa-alueet on merkattu varoitusmerkeillä ja erotettu selkeästi aidoilla, joiden sisäpuolelle ei saa mennä. Sähköistyksen yhteydessä radan varteen tulee sähköratapylväitä ja erilaisia johtimia, joissa kulkee sähkövirtaa. Pylväissä kiipeily ja muu radalla luvatta oleskelu on hengenvaarallista. Sähköradassa ja sen rakenteissa on 25 000 V:n suurjännite. Se tarkoittaa sitä, että jännite on yli sata kertaa suurempi kuin kotona käytettävä pistorasiasta tuleva sähkö. Työmaa-alueet tunnistaa työmaa-aidoista ja kylteistä. Sähköistetyn radan varrella olevia sähköratapylväitä ja erilaisia johtimia, joiden läheisyydessä asiattomasti liikkuminen on hengenvaarallista

Lisätietoa hankkeesta löytyy verkkosivuilta https://vayla.fi/laurila-tornio-haaparanta.

Lisätietoja: Terhi Honkarinta, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3754, [email protected] ja Jukka Päkkilä, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3755, [email protected]

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.

 

Tiedoksi antoi, Katri Keisu, rehtori, Raumon koulu