Mihin toimintasuunnitelma perustuu?
- Noudatamme Opetushallituksen määräyksiä opetuksen järjestämisestä.
- Opetuksemme on lähiopetusta siihen asti, kunnes terveysviranomaiset toisin määräävät.
Koulua käydään mahdollisimman normaalisti, mutta koronaturvallisesti.
- Järjestämme opetuksen normaalin tuntijaon ja työjärjestyksen mukaisesti.
- Pyrimme pitämään opetusryhmät omina ryhminään ja mahdollisuuksien mukaan toisistaan erillään.
- Valinnaisaineiden opetusryhmät voivat olla sekaryhmiä.
- Huolehdimme yskimishygieniasta: Yski tai aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan tai omaan hihaan.
- Huolehdimme käsien pesusta tai käsien desinfioinnista useasti päivässä.
- Huolehdimme turvaväleistä ja vältämme fyysistä kontaktia toisiin.
- Ruokailut järjestämme porrastetusti ja mahdollisimman väljästi.
- Koulukuljetukset järjestämme normaaliin tapaan yleisiä hygieniasääntöjä noudattaen.
- Koulun ulkopuolisten ihmisten liikkumista kouluilla pyrimme rajoittamaan ja huoltajien kanssa suosimme etätapaamisia.
- Emme osallistu koululaisten urheilukilpailuihin.
- Kodin ja koulun välinen viestintää hoidamme pääsääntöisesti Wilman kautta.
- Yhteistyön kotien kanssa järjestämme pääosin etänä.
Terveenä kouluun/töihin
- Kouluun tulemme vain terveenä.
- Poissaolojen hakeminen ja myöntäminen tapahtuu normaaliin tapaan.
Mitä tehdä, jos olo on kipeä?
- Jos oppilaalla tai koulun työntekijällä on sairastumiseen viittaavia oireita, tee
- Oppilaan terveydentilaan liittyvät testit ja soitot tekee huoltaja.
- Mikäli oppilas tai hänen perheenjäsenensä kuuluvat THL:n määrittämään riskiryhmään, voi oppilaalle tai opiskelijalle hakea erityisiä opetusjärjestelyitä.
- THL suosittelee elokuun ohjeessaan, että omaehtoisessa karanteenissa olevalla lapselle suositellaan kotiin jäämistä ja sopimista opetuksen järjestäjän kanssa erityisistä opetus-järjestelyistä.
Koronan tyypilliset oireet
- Koronavirustaudille tyypillisiä oireita ovat esimerkiksi
- kuume,
- yskä,
- päänsärky,
- pahoinvointi,
- ripuli, lihaskipu,
- kurkkukipu,
- nuha,
- hengenahdistus ja
- haju- ja makuaistin menetys.
- Koronavirustaudin oireita ei voi erottaa muiden virustaudin oireista muuten kuin koronavirustestillä.
- Varsinkin lapsilla koronavirustaudin oireet ovat usein lievät ja lyhytkestoiset.
Milloin testiin?
- Jos lapselle tai hänen perheenjäsenelleen tulee koronavirustautiin viittaavia lieviäkin oireita, tulee oireilevalle tehdä koronavirustesti viipymättä.
- Lasten vanhemmat voivat ottaa yhteyttä oman kunnan terveyskeskukseen koronavirustestiin pääsemiseksi.
Jos oppilas sairastuu kesken koulupäivän
- Koulupäivän aikana sairastunutta ei lähetetä kouluterveydenhoitajalle, vaan hänet siirretään erilliseen tilaan odottamaan huoltajaa aikuisen valvonnassa.
Poissaolo koulusta/töistä
- Jos henkilöllä on flunssaoireita, toimitaan kuten yleensä sairastuessa.
- Tässä tilanteesta pidetään kynnys matalalla kotiin jäämisessä.
- Poissaolot ilmoitetaan normaalisti Wilmassa.
- Jos henkilö palaa ulkomaanmatkalta koronariskialueeksi luokitellusta maasta, on henkilö pois koulusta/töistä kahden viikon ajan.
- Opetus järjestetään etäopetuksena suunnitelmiemme mukaan.
- Poissaoloilmoitus ja yhteydenotto kouluun Wilman kautta.
Kouluun/töihin palaaminen flunssan/flunssaoireiden jälkeen
- Oireilevan henkilön tulee olla kotona vähintään testituloksen valmistumiseen asti.
- Oireettomat perheenjäsenet voivat olla
- koulussa,
- päiväkodissa tai
- töissä, kun testitulosta odotetaan, ellei ole vahvaa epäilystä, että testitulosta odottavalla perheenjäsenellä on koronavirustartunta.
Jos koululla todetaan koronatartunta
- Jos koulumme tiloissa olleella henkilöllä todetaan korona-virustartunta, terveysviranomainen määrää tartunnan saaneen henkilön eristykseen.
- Terveysviranomaiset selvittävät, keiden kanssa tartunnan saanut henkilö on ollut tekemisissä eli ketkä ovat altistuneet tartunnalle.
- Terveysviranomaiset ovat henkilökohtaisesti yhteydessä altistuneiden oppilaiden huoltajiin. Altistuneet määrätään kotikaranteeniin ja heille annetaan tarvittavat ohjeet.
- Kotikaranteeniin määrättävät altistuneet ovat terveitä, mutta heidän liikkumistaan rajoitetaan siltä varalta, että he myöhemmin sairastuvat. Näin he eivät pääse tartuttamaan tautia eteenpäin.
- Karanteeniaika on 14 vuorokautta.
Koronatapauksesta tiedottaminen
- Tilanteesta tiedotamme kaikille huoltajille, opiskelijoille ja henkilökunnalle.
- Sairastuneiden tai altistuneiden nimiä tai muita henkilötietoja emme kerro.
Poikkeukselliset opetusjärjestelyt
- Varaudumme siirtymään tarvittaessa poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin.
- Poikkeuksellisiin opetusjärjestelyihin siirrymme, jos koronatilanne niin vaatii ja laissa säädetyt edellytykset täyttyvät.
- Päätöksen tästä tekevät opetuksen järjestäjä ja terveysviranomaiset.
- Jos emme voi järjestää opetusta lähiopetuksena, siirrymme etäopiskeluun.
- Oppilaat saavat ohjeistuksen etäopiskelua varten. Tämä voi koskea yksittäistä oppilasta tai ryhmää.
- Lähtökohtaisesti toimimme normaalin työjärjestyksen mukaisesti. Opiskelemme samoja oppiaineita ja sisältöjä.
- Opiskelussa hyödynnämme digitaalisia oppimisympäristöjä ja viestinnän välineitä silloin, kun se oppilaan ikäkausi huomioiden ja opetusvälineiden puolesta on mahdollista.
- Opiskelu voi vaihdella ohjeiden ja tehtävien antamisesta yksilölliseen opettamiseen.
- Meillä on mahdollista myös suoratoistaa oppitunteja.
Lähiopetus poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Mahdollisten poikkeusjärjestelyjen aikana tarjoamme lähiopetusta seuraaville oppilasryhmille:
- Vuosiluokkien 1-3 oppilaat
- Erityisen tuen piirissä olevat oppilaat
- Mahdollisesti niille vuosiluokkien 4-6 oppilaille, joilla ei etäopiskelu onnistu, ja asiasta sovittu huoltajan kanssa
- Lähiopetus toteutetaan päivittäin klo 8.30–12.30 välisenä aikana.
- Näiden oppilasryhmien kohdalla voi kuitenkin tulla sovellettavaksi tartuntatautilain eristämistä sekä karanteenia koskevat pykälät, jolloin teemme erityisiä opetusjärjestelyjä, joissa hyödynnetään etäyhteyksiä.
Tukiopetus poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Järjestämme etäopetuksessa oleville oppilaille tukiopetusta, siinä laajuudessa ja sellaisilla toteuttamistavoilla kuin se on olosuhteisiin nähden mahdollista toteuttaa.
- Etäopetuksessa olevien tukiopetusta voimme tarvittaessa järjestää myös koululla, jos tarpeellisista suojaustoimista sekä oppilaiden ja opetushenkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Tukiopetuksen toteutamme yhteistyössä huoltajien kanssa ja heidän suostumuksella.
Opetuksen vuorottelun aikataulutus mahdollisten poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Pyrimme järjestämään etäopetuksen ja lähiopetuksen vuorottelun niin, että jaetut oppilasryhmät vuorottelevat:
- viikko etäopetuksessa ja
- 2 viikkoa lähiopetuksessa.
Arviointi poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Kerromme oppilaille ja huoltajille kulloisenkin oppimiskoko-naisuuden tavoitteista sekä arviointiperusteista.
- Poikkeukselliset opetusjärjestelyt eivät vaikuta OPS:n arviointikriteereihin.
Työskentelyn arviointi poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Pilkomme opiskelun tavoitteita riittävästi, jotta oppilaan on helpompi ohjata tekemistään ja opettajan on helpompi antaa etäpalautetta.
- Emme kommentoi kaikkea oppilaan tuottamaa, koska emme anna jokaisesta tehtävästä palautetta lähiopetuksessakaan.
- Vertaisarvioinnissa opastamme oppilaita käyttämään kahdenkeskeisiä viestimiä tai jakamaan kommentointi-oikeudet tehtyyn tehtävään opettajan lisäksi jollekin toiselle ryhmän opiskelijalle.
- Pidämme ohjaavia palautekeskusteluja video-/äänipuheluina mahdollisuuksien mukaan.
Summatiivinen arviointi poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Ajastamme sähköiset kokeet ja annamme niille määrätyn pituisen suoritusajan.
- Käytämme suullisia kokeita, jos mahdollista.
- Teemme opiskellun tiedon soveltamista vaativia tehtäviä, jos mahdollista.
Välineet poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Yhteydenpidossa oppilaisiin ja huoltajiin käytämme lähinnä puhelinta, Wilmaa ja Googlen ohjelmia.
- Ohjelmia ja viestintävälineitä voidaan käyttää sen mukaan, mikä toimii parhaiten ja mitä välineitä oppilaalla ja huoltajalla on käytössään.
- Lainaamme tarvittaessa välineistöä koululta.
Kouluruokailu poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen aikana
- Kouluruokailusta vastaa ja sen suunnittelee tilapalvelut.
Laatua poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen etäopetukseen
- Oppilaalla on oikeus saada opettajalta tukea opiskeluunsa koulupäivän aikana.
- Oppilaalla on oikeus saada tukea koulunkäyntiavustajalta koulupäivän aikana tilanteen ja tarpeen niin vaatiessa.
- Oppilaalla on oikeus jutella opettajan kanssa ja saada sanallista palautetta työskentelystään koulupäivän aikana.
- Oppilaalla on oikeus tuntea kuuluvansa luokkayhteisöön.
- Oppilaalla on etäopiskelussa oltava tunne siitä, että opettaja on hänen tukenaan ja oppilas on edelleen koululuokkansa jäsen.
- Opetusta voidaan toteuttaa digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen joko samanaikaisesti oppituntien aikana:
- tai ajasta ja paikasta riippumattomasti:
- Google Classroom tai muut digitehtävät
- Kummassakin tapauksessa oppilaan on saatava tukea ja palautetta opiskelustaan.
- Huoltajalla on oikeus tietää koulutyön suunnitelmista.
- Huoltajalla on oikeus saada tietoa lapsen työskentelyn onnistumisesta.
- Opettajalla on oikeus ammatilliseen tukeen ja opettamisen työrauhaan.
- Opettajalla on oikeus tuntea kuuluvansa kouluyhteisöön.
- Opettajan päätyö on opettaa oppilaita.
- Koulunkäyntiavustajalla on oikeus tuntea kuuluvansa työyhteisöön.
- Koulunkäyntiavustajan päätyö on tukea ja neuvoa oppilasta oppilaan opettajien antamien ohjeiden mukaan.
Kuraattoripalvelut poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
- Kuraattorin tavoittaa koululta keskiviikkoisin klo 8.00–12.00 ja puhelimitse ma-pe klo 8.00-16.00.
- Lähitapaamisiin tullaan vain terveenä ja tapaamisessa huomioidaan turvavälit sekä hyvät hygieniakäytänteet.
- Perhetapaamiset, verkostotapaamiset ja muut koululla ja oppilaitoksilla järjestettävät monialaiset palaverit voidaan pitää joko paikan päällä oppilaitoksella turvallisuusnäkökulmat huomioiden tai tarvittaessa etäyhteyksillä.
Kouluterveyspalvelut poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikana
Publicly, for teachers, for students, for the staff and for guardians